Stadswacht maakt een plaat - Corona Edition

Verrassing! Er is plots tijd om nog eens een update te schrijven, u kan raden waarom. De hele coronacrisis heeft ook Stadswacht grondig te grazen genomen. Geen nood, onze leden zijn voorlopig kerngezond, maar het heeft wel de nodige impact op de plaat. Maar laat ons even uitlichten waar we de laatste maanden mee bezig zijn geweest, wat het plan was, en wat het plan nu geworden is. Neem misschien iets te drinken of wat versnaperingen voor onderweg, want het wordt een lange rit.

Vorige keer zijn we geëindigd bij de preproducties. Die hebben twee grote functies. Ten eerste zijn het de blauwdrukken voor de studio, zoals reeds gezegd. Ten tweede is het een eerste manier om ons voor te stellen aan platenlabels. Stadswacht wilt de kans die jullie ons gegeven hebben door ons te funden natuurlijk ten volste benutten. De hoop is dus dat we een distributie en promotiecontract kunnen tekenen om zo meer slagkracht achter het album te steken. We hadden onze eerste meetings bij de grote jongens, met hieronder foto’s als bewijs.

Stadswacht-bij-Sony-Music

Daar kwamen uiteraard heel wat straffe tips en boodschappen uit. De belangrijkste daarvan is: “Niemand zit op jullie plaat te wachten”. Slik.

Betreffende de meeting bij Sony, dat was een gezellige open babbel waarbij we hebben afgetast of er een match was tussen ons en het label. Het gesprek zal worden verdergezet op het moment dat de masters (de tracks zoals ze verschijnen op het album) klaar zijn. De artistieke vrijheid hebben was sowieso iets dat we wilden bewaren dus zijn we blij dat ze enthousiast zijn om ons eindresultaat te beluisteren. Betreffende hun kantoren denk ik dat, ondanks dat het de minst profijtige vorm van entertainment is, er nog altijd wel wat markt is voor muziek. Dat terzijde.

Natuurlijk gaat de plaat worden uitgebracht, label of geen label, dus zijn we er ook stevig in gevlogen voor onze videoclips en andere promotie. Dat vergt het nodige organisatorische en een aantal brainstorms, en eveneens een sterke marketing strategie. Als ‘artiest’ neem je die woorden niet graag in de mond maar het is nu eenmaal een realiteit dat als je de muziek tot bij een groter publiek wil krijgen, je meer moet doen dan gewoon goede muziek maken.

Dat vergt input van onze eigen bandleden, maar ook van een aantal mensen binnen de industrie. Impressionante namen als Robin Aerts (Bassist en songwriter bij Het Zesde Metaal) en David Poltrock (Toetsenist bij de mens en, zoals hij het zelf zegt, “Samen met Niels Destadsbader goed voor 13 Mia’s”) gaven ons goede raad. Daar kwamen uiteraard heel wat straffe tips en boodschappen uit. De belangrijkste daarvan is: “Niemand zit op jullie plaat te wachten”. Slik.

Enerzijds weten zij niet dat we jullie hebben, en jullie zullen langzaamaan ongeduldig beginnen worden. Er zit dus wel degelijk iemand te wachten op die plaat. Anderzijds bedoelen ze dat ook niet slecht. Ze hebben namelijk gelijk. In het huidige muzieklandschap luisteren steeds minder mensen naar full albums. Er zijn veel artiesten overgestapt op het maken van singles, die bereiken makkelijker een groter publiek, want als je telkens maar één song uitbrengt moet je je weinig zorgen maken over het geheel tot je ontdekt welke kant van jouw muziek mensen aanspreekt.

Voor de meeste artiesten is het pas dan (dan pas? dat ze beginnen denken aan de plaat, en daar hebben ze dan ook het nodige draagvlak voor. Maar wij gingen al een album opnemen, dus hoe moeten we dat dan rijmen?

Het antwoord werd “de singlestrategie” gedoopt. Dat wil zeggen: we schuiven de release van de plaat op de lange baan (geen zorgen, we mikken nog steeds 2020, zelfs met corona complicaties) en releasen singles tot eentje wordt opgepikt door de radio’s. Rond die singles zit een inherent verhaal dat ook in de plaat terugkeert (Daarover een update binnen een paar weken). Maar op het moment dat één van die singles het goed begint te doen releasen we de plaat en dan gaat de bal aan het rollen. Althans, zo schrijft die strategie ons voor.

Het kan dus zijn dat we 2 singles uitbrengen, het kan zijn dat we er 5 uitbrengen. Alleszins zal het eerste deel van het album gestaag op jullie afkomen met videoclips en de nodige andere content. Het is misschien vervelend dat er zoveel onzekerheid rond bestaat, maar als we het maximale uit het album willen halen is dat wat nodig is.

En het goede nieuws is dat het geheel dus klaar was om opgenomen te worden. Inderdaad, was. Het lot had andere plannen. Vanaf 26 maart zouden we in de studio zitten. Dat is niet doorgegaan. Vervelend, want we hadden begin mei op het oog als releasedatum voor de eerste single. Ook dat zal moeilijk worden. Vergeef me mijn taalgebruik maar…Klotecorona

Momenteel hopen wij dat de maatregelen niet verstrengen eind april. In dat geval nemen we op in April. Anders zal het pas eind Mei zijn. En dan zal de release van de plaat nog wel even op zich laten wachten. Met die afgewerkte plaat moeten we namelijk terug met platenlabels aan tafel kunnen gaan zitten alvorens we trein in gang zetten. Daar komt bij dat het najaar het beste moment is om met je plaat op de proppen te komen. In de zomer zijn er teveel festivals en zomerhits. Daar komt Stadswacht niet aan te pas. En in de winter zijn de eindejaarsplaylists, top 1000’den en classics op de radio. In het voorjaar zijn de meeste namen voor de festivals al geboekt. Dat komt allemaal erg in het gedrang nu.

Wij zitten dus met heel wat onzekerheden. Maar het zou oneerlijk zijn om daar tegen jullie over te zwijgen. Vandaar de update. Hou jullie moedig in deze tijden van quarantaine en we horen spoedig van elkaar.

Stadswacht


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *